Bahaya Hidrokinon





Hidrokinon adalah senyawa kimia yang bersifat larut air. Hidrokinon banyak digunakan pada produk kosmetik (kaedah pengelupasan) kerana sifatnya sebagai antioksidan. Hidrokinon hanya menutupi warna gelap pada kulit melalui proses penghambatan melanogenesis (proses pembentukan melanin).
Yang menjadi masalah adalah kadarnya. Kadar 2% dianggap sudah tinggi untuk produk kosmetik, dan lebih dari jumlah itu sudah berbahaya. Lebih dari jumlah tersebut akan menyebabkan kulitmengelupas dan terbakar,kerana lapisan kulit tak memiliki melanin yang cukup banyak untuk melindungi wajah dari sinaran matahari.

Kesan dari penggunaan produk berhidrokinon adalah kulit mengelupas teruk,iritasi dan kulit terbakar.Namun yang paling mengerikan adalah munculnya sejumlah penyakit, seperti Vitiligo (pigmen kulit hilang sehingga terbentuk area putih seperti panau) hingga Okronosis atau kulit yang berubah hitam atau putih pucat. Bahkan pemakaian bertahun juga boleh menyebabkan gejala cancer merbahaya yang tidak di ketahui ramai sebenarnya berpunca dari kimia berbahaya ini.

Selain itu, banyak yang tidak tahu bahwa hidrokinonin juga digunakan untuk cat kuku, pewarna rambut, bahkan senyawa untuk produksi cat,rokok dan bahan bakar minyak.

Bahaya hidrokinon pada kosmetik :

1. Iritasi kulit
2. Kulit menjadi merah dan rasa terbakar
3. Bercak-bercak hitam
4. Kelainan pada ginjal
5. Cancer darah
6. Cancer sel hati

Bahaya merkuri pada kosmetik:

1. Perubahan warna kulit
2. Bintik-bintik hitam pada kulit
3. Alergi
4. Iritasi kulit
5. Kerusakan permanen pada susunan syaraf,
6. Kerosakkan pada saraf otak
7. Kerosakkan pada ginjal
8. Gangguan perkembangan janin
9. Muntah-muntah
10.Cirit Birit
11.Cancer


Pilihan ditangan Anda ! Anda yang menentukan bahan apa yang akan berada di dalam sistem tubuh badan Anda !

Tiada ulasan:

Catat Ulasan