Rabu, 18 Januari 2012

:: Tanda tanda hari kiamat mengikut hadis Rasulullah ::

1) Penaklukan Baitulmuqaddis
Dari Auf b. Malik lah.a. katanya, Rasulullah s.a.w telah bersabda: “saya menghitung 6 perkara menjelang – hari kiamat.” Baginda menyebutkan salah 1 di antaranya, iaitu penaklukan Baitulmuqaddis.” – Sahih Bukhari
2) Zina bermaharajalela
“Dan tinggallah manusia2 yang buruk, yang seenaknya melakukan persetubuhan seperti himar (keldai). Maka pada zaman mereka inilah kiamat akan datang.” – Sahih Muslim
3) Bermaharajalela alat muzik
“Pada akhir zaman akan terjadi tanah runtuh, rusuhan dan perubahan muka.
” Ada yang bertanya kepada Rasulullah; “Wahai Rasulullah bila hal ini terjadi?” Baginda menjawab; “Apabila telah bermaharajalela bunyian (muzik) dan penyanyi-penyanyi wanita” – Ibnu Majah
4) Menghias masjid & membanggakannya
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya kiamat ialah manusia bermegahan dalam mendirikan masjid” – Riwayat -Nasai.
5) Munculnya kekejian, memutuskan kerabat & hubungan dengan tetangga tidak baik
“Tidak akan datang kiamat sehingga banyak perbuatan dan perkataan keji, memutuskan hubungan silaturahim dan sikap yang buruk dalam tetangga.” – Riwayat Ahmad dan Hakim.
6) Ramai orang soleh meninggal dunia
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga Allah mengambil orang-orang yang baik & ahli agama di muka bumi, maka tiada yang tinggal padanya kecuali orang2 yang hina dan buruk yang tidak mengetahui yang makruf dan tidak mengingkari kemungkaran” – Riwayat Ahmad
7) Orang yang hina mendapat kedudukan terhormat
“Di antara tanda semakin dekatnya kiamat ialah dunia akan dikuasai oleh Luka’ bin Luka’ (orang yang bodoh dan hina). Maka orang yang paling baik ketika itu ialah orang yang beriman yang diapit oleh 2 orang mulia”
- Riwayat Thabrani
8) Mengucapkan salam kepada orang yang dikenalnya sahaja
“Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah manusia tidak mahu mengucapkan salam kepada orang lain kecuali yang dikenalnya saja.” – Riwayat Ahmad
9) Banyak wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya telanjang
Diriwayatkan dari Abu Hurairah lah.a. “Di antara tanda-tanda telah hari kiamat ialah akan muncul pakaian2 wanita & apabila mereka memakainya keadaannya seperti telanjang”.
10) Bulan sabit kelihatan besar
“Di antara tanda-tanda telah dekatnya hari kiamat ialah menggelembung (membesarnya) bulan sabit.”
- Riwayat Thabrani
11) Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
“Pada akhir zaman akan muncul pembohong2 besar yang datang kepadamu dengan membawa berita-berita yang belum pernah kamu dengar & belum pernah didengar oleh bapa-bapa kamu sebelumnya, kerana itu jauhkanlah dirimu dari mereka agar mereka tidak menyesatkanmu & memfitnahmu” – Sahih Muslim
12) Banyak saksi palsu & menyimpan kesaksian yang benar
“Sesungguhnya sebelum datang nya hari kiamat akan banyak kesaksian palsu dan disembunyikan kesaksian yang benar.” – Riwayat Ahmad
13) Negara Arab menjadi padang rumput & sungai
“Tidak akan datang hari kiamat sehingga negeri Arab kembali menjadi padang rumput dan sungai-sungai” – Sahih Muslim
14) Manusia mewarnai rambut di kepalanya dengan warna hitam supaya kelihatan muda
“Pada akhir zaman akan muncul suatu kaum yang mencelupi rambut mereka dengan warna hitam seperti ‘bulu merpati’ yang mereka itu tidak akan mencium bau syurga.” – Sahih Abu Daud & Nasai
15) Munculnya gaya hidup mewah dan manja di kalangan umat Islam
“Apabila umatku berjalan dengan sombong dan yang melayan mereka adalah putera-puteri raja, putera-puteri Parsi dan Rom, maka orang yang paling buruk akan berkuasa terhadap orang yang paling baik (pilihannya).” – Riwayat Tarmizi, Sahih Abdullah ibnu Umar r.a.
Kini, Kita hanya menuggu saat tibanya..
Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata: “Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat”. Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam alaihissalam, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.
(H.R Muslimi)
Keterangan:
Sepuluh tanda-tanda qiamat yang disebutkan Rasulullah saw. dalam hadis ini adalah tanda-tanda qiamat yang besar-besar, akan terjadi di saat hampir tibanya hari qiamat. Sepuluh tanda itu ialah:
  1. Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.
  2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.
  3. Binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.
  4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Maka pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.
  5. Turunnya Nabi Isa alaihissalam ke permukaan bumi ini. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahadi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.
  6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu.
  7. Gempa bumi di Timur.
  8. Gempa bumi di Barat.
  9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.
  10. Api besar yang akan menghalau manusia menuju ke Padang Mahsyar. Api itu akan bermula dari arah negeri Yaman.
Mengikut pendapat Imam Ibnu Hajar al-Asqalani di dalam kitab Fathul Bari beliau mengatakan: “Apa yang dapat dirajihkan (pendapat yang terpilih) dari himpunan hadis-hadis Rasulullah Saw. bahawa keluarnya Dajal adalah yang mendahului segala petanda-petanda besar yang mengakibatkan perubahan besar yang berlaku dipermukaan bumi ini. Keadaan itu akan disudahi dengan kematian Nabi Isa alaihissalam (setelah belian turun dari langit). Kemudian terbitnya matahari dari tempat tenggelamnya adalah permulaan tanda-tanda qiamat yang besar yang akan merosakkan sistem alam cakerawala yang mana kejadian ini akan disudahi dengan terjadinya peristiwa qiamat yang dahsyat itu. Barangkali keluarnya binatang yang disebutkan itu adalah terjadi di hari yang matahari pada waktu itu terbit dari tempat tenggelamnya”.

(Gambar Hiasan)




Khamis, 12 Januari 2012

Pewarna rambut memang Halal TETAPI... !!!

Assalammualaikum kwn2 wanita yg saya kasihi,sebelum ape2 mintak sgt bukakan hati dan minda kwn2 semua utk membaca apa yg ingin sampaikn kat sini.Saya rasa gelisah bila dah tahu, dah jelas tapi tak sampaikan,saya rasa bersalah,saya rasa kasihan krn apa yg terjadi ni telah terjadi ke atas diri saya! Ia tentang RAMBUT anda! Saya ringkaskan taje ye supaya cepat masejnye sampai moga dpt membantu diri saya sendiri,keluarga,saudara mara,kwn dan semua wanita diluar sana... Ok skrg kita kena tgok video ni dulu supaya apa yg saya nak smpaikn ini lebih mudah utk kita sama2 fahami ok... Selamat menonton semoga Allah membukakan hati kita utk menerima pengetahuan ini...


( Ustaz Don dalam rancangannya Al-Hijrah ASTRO 30Minit bersama Ustaz Don)

Jadi bagaimana perasaan anda skrg? Anda dye rambut? Anda dah faham? 

Kita pergi pula kepada satu laman soal jawab.Dan disini disertakan jawapan yg sebenar yg selalu membuat kita KELIRU! Jawapan no.7 : 



Lihat bawah sekali di kotak dye rambut ini tertulis PERMANANT COLOUR
Dan mengikut pengalaman saya dan rakan2 lain semua pewarna rambut yg berada dipasaran
terdiri drpd jenis ini PERMANANT COLOUR! Astarfirullah...


Islam adalah agama yang mementingkan kebersihan dari kecantikan. ini selaras dengan sabda nabi SAW yang bermaksud : “Sesungguhnya Allah itu cantik dan sukakan kecantikan dan ia bersih dan sukakan kebersihan“.
Oleh yang demikian, perbuatan mewarnakan rambut selain daripada warna hitam adalah harus dengan syarat pewarna tersebut tidak mengandungi bahan-bahan najis dan telap air (air boleh kena telus ke seluruh rambut)* serta tidak bertujuan untuk menunjukkan kecantikan kepada orang lain.
Ulama telah bersepakat mengharuskan mencelup warna rambut dari warna hitam ke warna lain seperti merah dan lain-lain, samada dengan inai dan apa jua pewarna yang dibenarkan syarak. Mereka semua berdalilkan dengan hadith-hadith riwayat An-Nasaie, At-Tirmidzi, Ahmad, dan Muslim. Hampir kesemuanya mempunyai sanad hasan dan shohih dengan perawi yang thiqah. Bagaimanapun ia diikat dengan syarat berikut :- 
1- Pewarna tersebut bukannya jenis yang kekal, jika tidak ia dikira mengubah ciptaan Allah SWT yang diharamkan.
2- Menggunakan pewarna yang suci dan halal.*2
3- Tidak mengakibatkan mudarat terhadap kesihatan individu. Seperti Kanser, kekeringan rambut dan merapuhkannya, atau alergik ataupun mudarat terhadap janin  akibat bahan kimia pewarna tadi.
4- Memutihkan rambut iaitu dengan mengikis warna hitamnya dengan tujuan utk menghasilkan warna baru rambut yang lebih cantik, adalah makruh. kerana ia menukar ciptaan asal Allah. (Sumber:ohislam.com)
Huraian kepada ayat yg bertanda * :
1) Islam menetapkan hukum yg paling nyata pewarna itu haruslah boleh membuatkan air kena pada seluruh rambut hingga ke akar2nya.Mewarnakan rambut dilarang sebab ia menghalang air wudhu’ dan mandi hadas.Logik akal,bila kita mandi kimia warna itu masih kekal membaluti setiap helaian rambut kita.Ia bkn seperti colour hair spray yg kita gunakan boleh dibasuh pd bila2 masa.Ia berbeza dari inai krn inai tdk dicampur dgn sebarang kimia.Seperti juga pewarna kuku,eyeliner dan foundation.Kenapa perlu solekan dibersihkan sebetul2nya dulu sebelum mengambil wudhu? Kerana ia menghalang air wudhu dari terkena pd setiap helaian bulu roma dan bulu mata seseorg.Jelas?
2)Suci dan halal,seperti yg telah diterangkan kpd kita melalui ceramah Ustaz Don diatas,HALAL tdk menyebabkn kita boleh membuat sewenangnya sebelum berfikir.Memang dye tu HALAL segi kandungannya tetapi segi bahan kimia yg digunakan menyebabkn air tdk dpt menembusi rambut kita.
KAJIAN mengenai dye rambut.Kenyataan JAKIM (sumber Qurratuaini78.blogspot)
Mengikut kajian jenis yang Semi-Permanent Dye adalah jenis yang tidak telap air dan ianya tidak boleh dipakai oleh orang Islam. Begitu juga sebaliknya. JAKIM sendiri tidak pernah mengeluarkan sijil halal untuk produk pewarna rambut kerana ia dikilangkan di luar negara. Untuk pengetahuan, JAKIM hanya akan keluarkan sijil halal untuk produk yang diproses di Malaysia sahaja .
Nak salahkan siapa???
Bukan masanya lgi sekrg utk kita menunding jari mencari salah siapa,secara ikhlasnya diri saya sendiri menyalahkan diri saya sendiri krn saya yg pilih utk melakukan tanpa menyelidiki betul2 sehingga saya faham dan jelas.Saya hanya ambil mudah,sedap di dgr (sedapkn hati sendiri utk buat) dan saya tdk fahami erti sebenar HALAL tetapi tidak telus air! 
Apa perlu buat sekarang??? Berani krn Allah? Ini yg harus anda lakukan...


(Gambar hiasan)

Syarifah Amani membotakkan rambutnya  krn RM,
KITA???

Marilah kawan2,kuatkan semangat! Lakukannye! Bkn utk org lain tetapi utk Allah dan diri kita sebenarnya! Kenapa kita kena buat sebabnya...

~ Kita akan 'kembali' pada Allah...sediakah kita? Adakah kita kembali dlm keadaan tidak suci dan kita dah tau hukumnya? Adakah kita pasti apabila kita mati yg memandikan jenazah kita itu yg akan membotakkan kepala kita?

~Amalan kita, SOLAT? PUASA? MENGAJI? BERDOA? KEBERSIHAN? Bagaimana nanti? Kita dah tahu tapi kita endahkan bagaimana penerimaan Allah terhedap amalan kita? Mcmmana kita nk doakn anak2 kita? psgn kita sdgkn kita sentiasa dlm keadaan kotor? (Mandi wajib/junub tak sah)?

~ dan yg paling nyata ini adalah tipu daya iblis dan org kafir yg ingin memerangkap wanita Islam terjerumus kpd dunia khayalan yg tidak berkesudahan...

Akhirkata...tiada siapa yg hebat krn org yg hebat tdk melakukan kesilapan tetapi org yg hebat sebenarnya adalah org yg BERANI membetulkan kesilapannya... Andai akita benar cintakan Allah dan Rasul,ayuh! buktikan cinta kita...RAMBUT PASTI tumbuh lagi itu MESTI dan MATI juga PASTI! BILA??? 


“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)


Andai ada sebarang kemusykilan dan sebarang salah silap disini saya sebagai hambanya yg lemah menyusun 10 jari memohon maaf,tujuan saya hanya satu LILLAHITAALA!!!


Kalau anda pilih utk buat,anda memang HEBAT! 
P/S: Hikmahnya,bila kita botak,hehehe kita akan mula bertudung,jadikan ia pemangkin utk bertudunhg,dan yg memang dh bertudung anda boleh praktikkan utk sentiasa bertudung wlaupun dirumah utk belajar bertudung apabila ada lelaki bukan muhrim ipar2 lelaki anda mungkin? Yes! Hikmahnya besar... Wallahhualam...sayang anda semuanya... 


*anda tdk perlu membotakkn rambut jika dye di rambut anda dah tggl hujung rambut,anda hanya harus memotong bahagian yg masih ade dye aje...Yg bercita2 nak dye rambut berhati2 ok...